Voltooide projecten
topfoto_3.jpg

mecula

Project Mecula in Mozambique

In deze omgeving was sprake van onvoldoende medische zorg, vooral op het gebied van geestelijke gezondheidszorg, zwangerschaps en bevallingszorg, tandzorg en algemene gezondheidszorg. Er was op het moment van de vraag van Anneke Douma en haar TFC geen gebouw beschikbaar in de nabije omgeving waar een medische post kon worden opgezet. Derhalve werd stichting SODA benaderd.

De lokale overheden gaven in het najaar van 2018 toestemming voor de bouw van een kliniek en draagt voor een groot deel de zorg voor de personele bezetting. Ook de lokale bevolking werkte mee in het tot stand komen van een kliniek.

In het voorjaar van 2019 besloot het bestuur in samenspraak met Dura Vermeer dat de bouw doorgang kan vinden.

In mei 2019 is het fundament voor het gebouw reeds gelegd. Het slaan van een bron/waterpunt is gedaan door een Braziliaanse partij. In juli reisde een bouwteam, met daarbij ook 2 bestuursleden van stichting SODA, naar Mecula om samen met locale arbeiders de ruwbouw van de kliniek te doen. De afbouw zal gebeurde door locale arbeiders welke door het bouwteam werden opgeleid. Zij werkten onder supervisie van Anneke Douma. Zij was ons contactpersoon voor dit project.

Mecula kliniek 2

De aanleiding tot de bouw van dit project.

In 2015 is een groep vrijwilligers van het bouwteam van het nieuwe ziekenhuis MST in Enschede voor 3 weken naar Mozambique geweest om daar een kliniek met bevallingsafdeling te bouwen in Itepala, Mozambique. Er werd samen met lokale mensen gewerkt, met het idee om (bouw) kennis over te dragen.
Het enthousiasme van de lokale bevolking in het dorpje Itepala was tijdens de bouw zo groot dat een aantal mensen uit het bouwteam van het OZG heeft gezegd nogmaals naar Mozambique te willen om een ander kliniek te bouwen.

Vanuit Mozambique is zo rond de bouwvak 2017 het verzoek gekomen van zendelinge Mevr. Anneke Douma om als bouwteam van de kliniek in Itepala ook een dergelijke kliniek in Mecula te bouwen. Het dorpje Mecula ligt in de afgelegen provincie Niassa, dezelfde provincie waar ook het dorpje Itepela ligt.
De vrijwilligers van het bouwteam werken samen met Stichting SODA uit Oldebroek die de coördinatie tussen Nederland en Mozambique voor hun rekening namen.
Ook vanuit de stichting SODA gingen meerdere vrijwilligers mee.

De kliniek in Mecula is een aanvulling op de reedns aanwezige beperkte medische voorzieningen. In de nieuwe kliniek zijn o.a. voorzieningen voor tandheelkundige hulp, een klein laboratorium, behandelruimte fysiotherapie met oefenruimte, kantoor voor raadgeving (arts, psycholoog), ruimte voor onderzoek en kleine chirurgische ingrepen, zaaltje voor training en uitzending gezondheids-zorgwerkers o.a. mobiele kliniek.

In mei 2018 werden de plannen uitgewerkt, tekeningen gemaakt, de organisatie opgezet enzovoort.
Ook werd er een start gemaakt met het inzamelen van financiële middelen maar ook van goederen zoals bouwmaterialen, gereedschappen, meubels en medische apparatuur voor de inrichting van de kliniek. In een container werden de materialen per schip vooruit verzonden.

Mecula kliniek 4

Mecula kliniek 5

Bekijk onze fotoreportage van dit project in Mecula

Doel                              : Voorzien in medische basisbehoefte in het dorpje Itepela in Noord Mozambique
Planning                       : start bouw 2015 en realisatie 2015 - 2016
Begrote kosten Soda
                            2015 : €20000
                            2016 : €20000
Stand bijdragen         :

Bijdragen                    : MST Enschede

Omschrijving:
Via Jeugd met een Opdracht medewerkers Frank en Sandra Opdam in Lichinga (Mozambique) is Soda in contact gekomen met Geraldo in Itepela.
Geraldo runt namens de overheid een laboratorium in Itepela en doet daar heel goed werk in het voorkomen en genezen van ziekten zoals bijvoorbeeld Malaria.
Geraldo leeft al veel langer met de gedachte om het laboratorium uit te bouwen tot een kliniek.

Boren naar water

Doel                      : aanleg van een tweetal waterbronnen

Planning              : start en realisatie 2013

Begrote kosten   : $ 10000
Stand bijdragen  : € 2000

Bijdragen             : Ontmoetingskerk Rijssen

GastenverblijfDoel : renovatie van aanwezig gastenverblijf
Planning : start bouw 2012 en realisatie 2013
Begrote kosten 2012 : € 21250 (incl transport)
Begrote kosten 2013 : € 11250
Stand bijdragen : € 0
Bijdragen : Rotary Zwolle

Gakkie

Doel                     : Vervoer dokter Paul Zuidema

Planning              : start 2012, realisatie 2013
Begrote kosten   : € 4000
Stand bijdragen  : € 920.91

Bijdragen             : Pauluskerk Wezep (bijbelkring)

Plantage

Binnen de gemeenschap van Zavora in Mozambique ondersteund de Stichting SODA de lokale bevolking door middel van hulp bij de invulling van de eerste levensbehoeften. Voor een aantal voorzieningen is elektriciteit noodzakelijk. Hiertoe is een dieselaggregaat ter plekke. De brandstof voor het aggregaat kan gehaald worden uit de zaden van de jatrophaplant.

Doel                      : bouw van vaccinatieruimte en tandarts ruimte

De bouwploeg

Planning               : start en realisatie 2012